Elk jaar gaan we met de trein naar Zwitserland en bijna elk jaar gaat de heenreis volgens de dienstregeling: in 9 uur reizen we comfortabel naar onze bestemming. De terugreis is vaak een ander verhaal.
In Zwitserland tot Basel is alles nog volgens planning, maar bij het overstappen in Duitsland gaat er vrijwel altijd iets mis waardoor we nog nooit op tijd zijn aangekomen in Arnhem. Op donderdag 8 mei reizen we met de ICE 124 van Frankfurt (Main) HBF naar Arnhem. De trein vertrekt met 10 minuten vertraging vanaf Frankfurt.
Voor station Köln Messe/Deutz stopt de trein. De vriendelijke, Nederlandse ICE omroeper legt in drie talen uit wat de oorzaak is: Zugstau-treinfile-no platform available. Na aankomst in Köln blijft de ICE lang wachten. “Leider müssen wir warten, es lauft ein Person langs die Bahn, die Polizei sucht”. Na 45 minuten komt de trein in beweging, maar even buiten Köln rijden we weer langzaam. “Signalstöring auf die Strecke”. De ICE kruipt richting Nederlandse grens. Als we de grens zijn gepasseerd gaat het nog steeds traag. “Jetzt auch noch ein Signalstöring in Holland”. Met 1 uur en 45 minuten vertraging arriveren wij in Arnhem.
