Flood the zone with shit

Er zitten acht  mannen aan de bar in onze tenniskantine. Omdat alle barkrukken bezet zijn ga ik achter de bar staan om de mannen te bedienen.

“Frans Timmermans gaf subsidie aan Greenpeace om zijn EU-klimaatplannen erdoor te drukken”, aldus één van de mannen. Algehele afkeuring. De barman brengt in dat lobbyen normaal is in Brussel, de boeren lobbyen ook. “Maar als Timmermans Greenpeace heeft betaald dan is dat niet zuiver”, aldus de barman met linkse ideeën en groene gedachten.

Het klimaat houdt de mannen flink bezig en Greenpeace, Frans Timmermans en nu ook de barman zijn het mikpunt.

“De ijskappen zijn niet gekrompen, maar met 17% gegroeid”.

“Het waterschap mag pas vanaf 10:00 uur maaien, want de libellen moeten eerst de vleugels kunnen drogen, hahaha”.

“Als we niet kunnen bouwen door stikstof, worden 100.000 mensen werkloos”.

“Als een gans poept op een stuk ter grootte van een voetbalveld wordt de stikstofgrens al overschreden”.

“Wat Nederland wil doen geeft maximaal 0,000005 % minder stikstof”.

“En India, China en Rusland?” “Die steken de middelvinger op naar klimaatplannen!”

Ik houd de stemming goed door niet op elke quote te reageren en door de lege flessen bier tijdig te vervangen. De volgende morgen realiseer ik mij dat wij mogelijk allen het slachtoffer zijn van “Flood the zone with shit”, een beproefde methode om mensen te desoriënteren.

Steve Bannon: “The Democrats don’t matter,” “The real opposition is the media. And the way to deal with them is to flood the zone with shit.”

That’s the Bannon business model: Flood the zone. Stink up the joint. As Jonathan Rauch once said, citing Bannon’s infamous quote, “This is not about persuasion: This is about disorientation.”

https://edition.cnn.com/2021/11/16/media/steve-bannon-reliable-sources/index.html